Rozwody, samotne rodzicielstwo, niepełen rodziny. Jak wpływa to na rozwój dziecka?

Nowoczesne nastawienie do kontaktów w rodzinie można zaobserwować już od kilku lat. Główne ze zmian dotyczą odejścia od klasycznego podejścia pojmowania rodziny. Mama i tata ze względu na codzienność zmuszeni też są w większej mierze do tego, aby skupić się na awansie w pracy. Związane jest to na równi z zaletami, jak i z wadami.

Gniazdo rodzinne to główne środowisko wychowawcze, niezbędne człowiekowi na każdym z etapów funkcjonowania. Nie tak dawno przeważał wzorzec rodziny pełnej. Aktualnie coraz częściej można zauważyć środowiska rodzinne, w jakich dziecko albo dzieci wychowane są przez jedną osobę dorosłą. Częściej bowiem aniżeli w latach ubiegłych mają miejsce rozwody.

Nie można zakwestionować, że funkcja rodziny jest znacząca dla progresu ruchowego, umysłowego, uczuciowego, etycznego i socjalizacyjnego u dziecka. To rodzice od wczesnych lat wpływają na kształtowanie się osobowości malucha, zaspokajając jego potrzebę obdarowania miłością, przynależenia i bezpieczeństwa. Samotne rodzicielstwo, rodziny patchworkowe, wzrastająca liczba rozwodów to elementy, jakie znacznie częściej towarzyszą rodzinom. Abstrahując natomiast od tego, jak sporo uległo zmianom w takim obszarze, nadal rodzice powinni skupiać się na tym, aby w przypadku przemian w systemie rodzinnym zwrócić większą uwagę na dziecko i jego wymagania.

Na fakt, jak w dniu dzisiejszym funkcjonują rodziny wykazał też nacisk progres innowacyjnych technik. Świat online i progres urządzeń mobilnych dają wiele korzyści, aczkolwiek związane jest to też z zagrożeniami. W tej chwili świat online jest dla dużej liczby osób elementem codzienności. Dzieci znacznie wcześniej też zaczynają korzystanie ze sprzętów multimedialnych i sporo czasu spędzają przed telewizorem. Mają też spory dostęp do Internetu. Z tego powodu należy w większej mierze aniżeli do tej pory zwrócić uwagę na to, do jakich treści pociechy mają dostęp. Dalej najważniejsze muszą być klasyczne sposoby rozwoju dzieci: interakcje społeczne, aktywność ruchowa i zabawa.